Pandang Pertama Cortana pada Lumia625 CV Malaysia ( Mod US )

Apa benda tu Cortana?

Cortana merupakan aplikasi pembantu peribadi bagi Windows Phone. Ianya seperti Google Now dan Siri tetapi, Cortana mempunyai fungsi-fungsi dan kelebihannya tersendiri.Rujuk di sini

Jom kita mulakan!

Seperti yang anda tahu, Cortana masih belum boleh digunakan di negara-negara lain selain Amerika Syarikat kerana Cortana tidak mempunyai ketidaksediaan pada masa itu.Kini, menurut laporan daripada WP Central , Cortana telah hadir di UK dan China, tetapi apa yang menariknya Cortana di China mempunya versi nya tersendiri dan namanya yang tersendiri iaitu “Xiao Na”. Klik di sini untuk info selanjutnya..

Selain itu Cortana juga dikatakan di dalam status “Alpha” di beberapa buah negara iaitu India, Australia dan Canada

Jom kita lihat apa yang ada pada Cortana

Gambar di bawah merupakan respon Cortana terhadap soalan yang saya tanyakan.Who are you?Tidak seperti Siri. Siri akan menolak soalan tersebut dengan jawapan ” I’m sorry. I can’t answer that. ”

Dari apa yang kami telah cuba, kami dapat menyemak umur tokoh-tokoh ini dengan hanya bertanyakan soalan kepada Cortana, sebagai contoh “How old is Bill Gates?”

Gambar di bawah ini pula adalah penjejak kapal terbang sama seperti yang sedia ada pada Google Now. Tidak pasti sama ada terdapat pada Siri atau tidak..Fungsi ini membolehkan anda mengikuti jadual penerbangan anda berdasarkan kod kapal terbang ataupun berdasarkan emel tempahan kapal terbang yang terdapat dalam peranti Windows Phone anda.

Terdapat beberapa lagi fungsi-fungsi Cortana, antaranya ialah :

  • Mencari Restoran yang terdekat
  • Membuat tempahan bagi restoran yang dipilih

Daripada apa yang telah saya cuba pada Cortana..Cortana akan memaparkan restoran yang terdekat dengan anda ( lebih kurang dalam radius 10KM ). Cortana juga kan bertanyakan /////Masih lagi dikemaskini/////

myhyazid

Im a Johannian,part-time blogging on Windows Phone updates.Waiting for Windows Phone 8.1..Nokia Fan..hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.